Transport Morski

Transport morski: podstawowe rodzaje spedycji morskiej

Transport morski jest tematem bardziej skomplikowanym niż może się to wydawać przeciętnemu człowiekowi. Jako metoda przewozu towarów nie jest jednolity, dzieli się na wiele rodzajów i wymaga specjalistycznej wiedzy w każdym z nich. Przeczytaj więcej w naszym poradniku spedytora morskiego!

Na transport morski składają się następujące zasadnicze rodzaje transportu:

  • Transport towarów skonteneryzowanych
  • Transport ładunków nieskonteneryzowanych – tak zwana drobnica (nie mylić z przesyłkami typu LCL) albo ładunki konwencjonalne
  • Ładunki luzem (np. rudy, zboża)
  • Transport ładunków płynnych
  • Transporty specjalne

Należy też mieć na uwadze podział żeglugi na:

  • liniową,
  • trampową,
  • wahadłową,
  • kabotażową

Najczęściej interesuje nas przede wszystkim żegluga liniowa, czyli taka, która odbywa się na stałych trasach wg stałego rozkładu rejsów.

Żegluga trampowa to transporty nieregularne „ad hoc”. Najczęściej są to przewozy cało – statkowe wykonujące rejsy na trasach zleconych przez właściciela ładunku. Statki zawinąć mogą do portów nieposiadających połączeń liniowych ( jeśli warunki nautyczne na to pozwalają).

Typowym przykładem żeglugi wahadłowej są promy, czyli stale połączenie między dwoma portami przeważnie na relatywnie niezbyt długim dystansie. Promy mogą przewozić zarówno pasażerów, jak i samochody lub wagony kolejowe.

Żegluga kabotażowa to przewozy w ramach jednego państwa przeważnie na krótkich trasach

Żegluga liniowa to przede wszystkim transporty kontenerowe na statkach nazywanych kontenerowcami, choć funkcjonują jeszcze połączenia regularne – liniowe na statkach przeważnie mogących ładować zarówno ładunki skonteneryzowane jak i pojedyncze sztuki. Uczestnicy procesu transportowego – przewoźnicy morscy W praktyce spedytorskiej mówiąc o spedycji morskiej ma się na myśli nie tylko organizację transportu na odcinku morskim, ale pełna usługę polegająca na dostawie towaru z magazynu dostawcy do magazynu odbiorcy lub w zależności od umowy między partnerami kontraktu handlowego na części odcinków procesu transportowego.

Generalnie prosty łańcuch dostawy wygląda następująco:

Ładunek, więc jest transportowany najpierw środkami transportu lądowego do portu załadunku, w porcie przeładowywany na statek, następnie odbywa podroż morską statkiem ( statkami – patrz niżej) , wyładowywany w porcie przeznaczenia i transportowany znów środkami transportu lądowego do magazynu odbiorcy.

Na każdym z tych etapów spedytor, jako organizator transportu ma do czynienia z innymi partnerami – podwykonawcami, są to:

  1. Przewoźnicy lądowi (po jednej i drugiej stronie)
  2. Służby portowe w porcie nadania i porcie przeznaczenia
  3. Wreszcie spedytor chcąc zapewnić zadowolenie klienta musi współpracować także z agencjami celnymi.

Choć z punktu widzenia klienta ważny jest każdy etap świadczonej usługi, to kluczowe znaczenie ma współpraca z przewoźnikami morskimi. O pozostałych niżej.

Przewoźnik morski to inaczej armator, czyli właściciel statków. Do pierwszej światowej dziesiątki należą Maersk, MSC, CMA-CGM, Evergreen, COSCO, Hapag Lloyd, Hanjin, Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK), MOL, OOCL. Wszystkie te linie mają swoje biura w Polsce. Współpracujemy także z mniejszymi armatorami, którzy specjalizując się czy mają szczególnie dobre serwisy na określonych trasach.

 


Chcesz wiedzieć więcej? A może chcesz porozmawiać z doświadczonym spedytorem, który pomoże Ci jak najlepiej przeprowadzić transport? Skontaktuj się z nami!

http://www.bbats.pl